Top

13.6 Primjer 6. Igra Dnevne rutine

  /    /  13.6 Primjer 6. Igra Dnevne rutine

Opis aktivnosti: Potrebna je omiljena lutka (poput bebe ili plišanca), odjeća za odabranu igračku, četkica za zube, žlica, čaša, krevetić, televizor, knjiga/slikovnica, kućice iz Monopolyja koje predstavljaju kuću, školu i vrtić. Nisu potrebni svi navedeni materijali, neke je moguće zamijeniti predmetima koji će ih predstavljati (na primjer kockica za televizor), nacrtati na papir ili upotrijebiti slikovnu aplikaciju. 

Komunikacijski partner i dijete sjede na podu. Igračke su unaprijed pripremljene i nalaze se pokraj komunikacijski partnera. Komunikacijski partner djetetu najavljuje aktivnost: Danas se igramo tvojom omiljenom igračkom! (pokazuje simbole MI i IGRATI SE). Komunikacijski partner stavlja lutku u krevet, lutka spava: Spava. (pokazuje simbol SPAVATI). Potom pokušava djetetu dočarati buđenje lutke: Probudila se! Komunikacijski partner djetetu postavlja pitanje: Što sada? (pokazuje simbole ŠTO i SADA). Dijete odabire željenu aktivnost tako da pokaže jedan od ponuđenih simbola (na primjer, PRATI ZUBE). Komunikacijski partner komentira: Aha! Lutka ide prati zube! te postavlja pitanje pokazujući djetetu ponuđene igračke: Što trebamo za pranje zuba? (pokazuje na simbol PRATI ZUBE). Ako dijete odabere četkicu za zube, komunikacijski partner komentira: Da! Bravo! Treba nam četkica za zube. (pokazujući na simbol za DA). Ako dijete odabere krivi predmet, na primjer televizor, komunikacijski partner komentira: Ne! Peremo zube s televizorom? Ne. (pokazuje simbole za NE, PRATI ZUBE, TELEVIZOR i NE). Kad dijete izabere točnu igračku, njome imitira odabranu radnju (na primjer, četka lutki zube), a komunikacijski partner pritom komentira radnju: Lutka pere zube! (pokazuje simbol za PRATI ZUBE).

Poželjno je da tijekom ove aktivnosti radnje koje dijete odabere logično slijede jedna drugu – da lutka opere zube prije nego što ide u školu i sl. Komunikacijski partner može dijete ispraviti pri odabiru “krive” radnje. Na primjer, dijete poslije buđenja pokazuje simbol ŠKOLA. Komunikacijski partner komentira: Ne, škola. U školu idemo poslije! Što sada radimo? (pokazuje simbole NE, ŠKOLA, POSLIJE, ŠTO i SADA).

Poslije se aktivnost može kreirati tako da dijete pokazivanjem simbola odabire što komunikacijski partner treba raditi s igračkom. Tada komunikacijski partner može napraviti i “krivu” radnju kako bi ga dijete ispravilo koristeći simbol za NE i ponovno pokazujući simbol za željenu radnju. Na početku komunikacijski partner može odabrati samo dio simbola i kasnije proširivati uvođenjem novih.

Težina aktivnosti pa time i ciljevi prilagođavaju se brojem odabranih simbola i igračaka.

 Komunikacijska ploča izrađena za igru s rutinama
 Komunikacijska ploča izrađena za igru s rutinama
Slika 6. Komunikacijska ploča izrađena za igru s rutinama

Ciljevi: Mogu se prilagođavati ovisno o razini djetetova jezičnog razumijevanja i proizvodnje.

Za dijete niže razine: razumijevanje i proizvodnja glagola koji se odnose na svakodnevne rutine (umiti se, jesti, spavati); razumijevanje i proizvodnja imenica vezanih uz svakodnevne rutine (krevet, wc, park); proizvodnja dvočlanih iskaza ako dijete koristi jednočlane (Gleda televiziju; Ide u krevet.);izbor između različitih aktivnosti.

Za dijete naprednije razvojne razine: slijeđenje logičnog slijeda aktivnosti i duljih sekvenci; izrada i slijeđenje vizualnog rasporeda u kojem dijete može samo obilježavati (primjerice kvačicom) aktivnosti koje su završile.

Veličina slova
Visoki kontrast