Top

13.2 Primjer 2. Crtanje

Opis aktivnosti: Za aktivnost su potrebne bojice ili olovke, gumica te isprintani predložak Baltazara. Komunikacijski partner i dijete sjede za stolom na kojem se nalazi potreban materijal.

Komunikacijski partner započinje tako što pokazuje na prvu sliku Baltazara i zabrinuto komentira: Oo, Baltazar nema naočale (pokazuje simbole NEMA, NAOČALE). Nastavlja s prijedlogom: Hajde, nacrtaj mu naočale! (pokazuje simbole NACRTATI, NAOČALE) te daje djetetu olovku i potrebnu podršku kako bi ono na prvom predlošku nacrtalo naočale. Navedeni obrazac može se ponavljati za ostale tri slike Baltazara ili se mogu izmijeniti uloge tako da komunikacijski partner napravi kratku stanku i dade djetetu priliku da komentira što Baltazaru nedostaje (dijete pokazuje simbole NEMA, NOGE) ili zada komunikacijskom partneru nalog pokazujući na simbole NACRTATI, NOGE. Na kraju komunikacijski partner govori i pokazuje simbole GOTOVO, BRAVO. Važno je da komunikacijski partner usporedo govori i pokazuje simbole dok se obraća djetetu te da se slične konstrukcije ponavljaju više puta.

Igra se može proširiti tako da se komentari i nalozi dopune postavljanjem pitanja (npr. „Tko će nacrtati bradu? Ja ili ti?”), komentiranjem o sebi (npr. komunuikacijski partner govori Ja nemam naočale, a ti? /pokazuje na simbole JA, NEMA, NAOČALE, TI), proširivanjem iskaza uz dodavanje jednog elementa te uvođenjem novih riječi i simbola (npr. BRISATI nakon što komunikacijski partner namjerno nacrta nešto krivo ili smiješno).

Radni materijal Laboratorija za potpomognutu komunikaciju
Slika 2. Radni materijal Laboratorija za potpomognutu komunikaciju

Ciljevi: Mogu se prilagođavati ovisno o djetetovoj razini jezičnog razvoja i proizvodnje.

Za dijete niže razine: razumijevanje i proizvodnja dvočlanih iskaza (nema naočale; nacrtaj naočale), osobnih zamjenica (ja, ti) te funkcija komentiranja i davanja/slijeđenja naloga.

Za dijete naprednije razine: razumijevanje i proizvodnja tročlanih iskaza (Baltazar nema naočale; Ja ću nacrtati naočale; Tko nema šešir?; Ja nemam bradu!), razumijevanje upitne zamjenice (tko), razumijevanje funkcije pitanja.

Veličina slova
Visoki kontrast