Top

13.4 Primjer 4. A što sad?

Opis aktivnosti: Potrebna je djetetova najdraža igračka koju može donijeti od kuće i igračke koje ima komunikacijski partner. Neke od igračaka kojima su djeca rado zadavala naloge su pčelice i Zdravoljubac banana Bela. Mogu se iskoristiti i likovi od plastelina koje je dijete izradilo tijekom prethodnih aktivnosti. Prije aktivnosti, u ICT-AAC aplikaciji e-Galerija, treba pripremiti simbole s različitim nalozima te uz njih snimiti zvuk.

Komunikacijski partner i dijete odabiru likove/figure kojima se žele igrati. Kad komunikacijski partner pritisne željeni simbol na tabletu (simbol ŽABA), reproducira se snimljeni nalog (skači kao žaba) te komunikacijski partner počinje izvoditi  zadanu radnju sa svojim likom. Dijete se može priključiti oponašajući radnju sa svojim likom. Nakon nekog vremena, komunikacijski partner pritišće simbol STOP (uz koji je neobičnom intonacijom snimljen zvuk stop ili stani) i naglo prestaje izvoditi aktivnost. Potom upita dijete što bi sljedeće igračka mogla izvoditi. Dijete odabire simbol i time utječe na aktivnost komunikacijskog partnera/igračke. Nakon toga pritiskom simbola STOP zaustavlja aktivnost.

Dijete i komunikacijski partner mogu izmjenjivati uloge u igri. Nakon što dijete shvati da ono odabire što će komunikacijski partner sa svojom figurom raditi, neka i ono bude u ulozi onoga tko izvodi radnje koje mu druga osoba zadaje. Ako je dijete motorički aktivno, neka i ono samo izvodi radnju u prostoru.

Radni materijal Laboratorija za potpomognutu komunikaciju (Predložak za aktivnost izrađen je u aplikaciji e-Galerija)
Slika 4. Radni materijal Laboratorija za potpomognutu komunikaciju (Predložak za aktivnost izrađen je u aplikaciji e-Galerija, kojoj je moguće pristupiti preko poveznice.)

Ciljevi: Iniciranje komunikacije (s ciljem zadavanja naloga drugoj osobi), zaustavljanje aktivnosti, razumijevanje i izvršavanje naloga, igra pretvaranja.

Za dijete niže razvojne razine: za početak se može umetnuti jedan ili dva simbola kojima su označene jednostavne i česte radnje (skači, vrti se).

Za dijete naprednije razvojne razine: neka se umetnu različite radnje koje mogu prikazivati apstraktnije simbole; nalozi mogu biti složeniji te sadržavati različite riječi ili jezične strukture koje se potiču (primjerice, ako se uči prijedlog prema, mogu se snimiti zvukovi: Juri kao Jurić prema zidu. Juri kao Jurić prema prozoru.); odrasla osoba može verbalizirati svoje ideje o tome koji će nalog sljedeći zadati i time produljivati usmjerenost djeteta na aktivnost; u igru se može uključiti više djece, a da stručnjak bude samo moderator aktivnosti.

Veličina slova
Visoki kontrast