Top

6.1 Obilježja i glavna načela PODD-a

  /    /  6.1 Obilježja i glavna načela PODD-a

Sam naziv ovog sustava ujedno opisuje i njegova glavna obilježja. Riječ pragmatička označava važnost upotrebe jezika u socijalne svrhe, organizacija se odnosi na sustavan način organizacije riječi i simbola, a dinamički zaslon podrazumijeva mogućnost mijenjanja stranica s velikim brojem riječi i širokim rasponom mogućih iskaza.

Prve stranice komunikacijske knjige oblikovane prema načelima PODD-a sadrže opće riječi i fraze za oblikovanje poruka koje se mogu upotrijebiti tijekom različitih aktivnosti. Neki od primjera takvih riječi su još, gotovo, pomoć, ti, čekaj, o-o, ne znam. Nakon te početne stranice slijedi glavni navigacijski izbornik koji sadrži pragmatična ishodišta preko kojih se pristupa ostatku rječnika. Neki od primjera pragmatičnih ishodišta su sviđa mi se, ne sviđa mi se, nešto nije u redu, želim ići nekamo, postavljam pitanje, govorim ti nešto, imam ideju, pričam ti priču i slično (Porter, 2007). Na primjer, ako dijete želi saznati gdje je otišla njegova sestra, pokazat će na glavnom navigacijskom izborniku na simbol postavljam pitanje. Taj simbol predstavlja pragmatično ishodište za traženje informacija jer usmjerava komunikaciju na novu stranicu sa simbolima za različita vrsta pitanja (gdje, kada, zašto i sl.). Pragmatična ishodišta jedno su od glavnih obilježja ovih komunikacijskih knjiga jer omogućuju izražavanje različitih komunikacijskih funkcija. Upravo je metoda organizacije rječnika prema pragmatičkim načelima jedno od glavnih obilježja koje razlikuje ovaj sustav u odnosu na druge sustave organizacije rječnika za potrebe potpomognute komunikacije. 

Uz organizaciju simbola (odnosno rječnika) temeljenu na pojedinim komunikacijskim funkcijama, u PODD-u je zastupljena i organizacija simbola prema drugim načelima poput grupiranja simbola u kategorije prema vrsti riječi (imenice, glagoli, pridjevi, prijedlozi), semantičkoj povezanosti (hrana, piće, odjeća, aktivnosti, mjesta) ili specifičnim aktivnostima (puhanje mjehurića, igra kockama i sl.). Stranice koje sadrže simbole za specifične aktivnosti obuhvaćaju i sržne i rubne riječi i tako omogućuju učinkovitiji pristup rječniku potrebnom prilikom čestih aktivnosti. Na primjer, stranica sa simbolima za aktivnost puhanja balončića od sapunice sadrži simbole ja, ti, gotovo, još, puhati, veliko, puno, balončići i sl. Iskustva u korištenju PODD-a pokazuju kako čak i djeca rane dobi (mlađa od dvije godine) i djeca sa značajnim intelektualnim teškoćama uče koristiti kategorije kao dio jezične strukture i prije nego što usvoje kategorizaciju na kognitivnoj razini (Porter, 2007).

Dizajn komunikacijske knjige ovisi o individualnim potrebama i sposobnostima pojedine osobe pa tako, primjerice, raspon stranica, broj simbola prikazanih na jednoj stranici ili metoda pristupa ovise o vizualnim, kognitivnim i fizičkim sposobnostima pojedinca te njegovim komunikacijskim potrebama (Porter, 2007).

PODD je primjenjiv na niskotehnološkim pomagalima (komunikacijske knjige oblikovane prema načelima PODD-a) i na visokotehnološkim pomagalima (PODD za komunikacijske uređaje). Za izradu ovih knjiga potreban je PODD CD s generičkim knjigama različitih veličina te softver Boardmaker™. Gotove PODD knjige s odabranim i organiziranim rječnikom nastale su na temelju saznanja o urednom jezičnom razvoju i odabiru rječnika za sustave potpomognute komunikacije te na preporukama korisnika PODD komunikacijskih knjiga. Budući da su se kao takve pokazale učinkovitima, mogu se odmah početi koristiti za dinamičku procjenu tijekom koje se nastavljaju prilagođavati individualnim potrebama djeteta.

Veličina slova
Visoki kontrast