Top

11.1 Učinkovitost videomodeliranja

  /    /  11.1 Učinkovitost videomodeliranja

Teorijska podloga koja objašnjava vrlo visoku učinkovitost ove metode poučavanja osoba sa PSA-om ogleda se u Bandurinoj teoriji socijalnog učenja te ključnim obilježjima koja definiraju ovaj poremećaj. Naime, jedno od najčešćih načina na koji ljudi uče jest promatranje njihove okoline. Bandura naglašava značajnu ulogu ovog načina učenja te opisuje učenje opažanjem kao kognitivne i bihevioralne promjene koje nastaju kao rezultat opažanja onoga što netko drugi radi u sličnim aktivnostima (Bandura, 1986). U svakodnevnim životnim situacijama djeca urednog razvoja promatraju „uživo” modelirana ponašanja, te ih imitirajući usvajaju. Razlika, međutim, postoji kod osoba sa PSA-om. Istraživanja pokazuju kako prirodan način njihova učenja nije učenje posrednim promatranjem socijalne okoline (Varni, Lovaas, Koegel i Everett, 1979). Poznato je kako ona smanjeno monitoriraju socijalnu okolinu, što smanjuje i mogućnost učenja opažanjem modela. Nadalje, obilježja osoba sa PSA-om, kao što su selektivna pažnja, izbjegavanje socijalnog kontakta licem u lice, sklonost repetitivnim ponašanjima i izuzetna sposobnost vizualne obrade, upućuju na potrebu drukčijeg načina modeliranja željenog oblika ponašanja ili vještina, načina koji će odgovarati baš tim specifičnim obilježjima osoba sa PSA-om.

Upravo je modeliranje putem videa, odnosno videomodeliranje, način koji svojim karakteristikama odgovara načinu učenja osoba sa PSA-om i pozitivno „iskorištava“ njihova ključna obilježja (vizualni modalitet, ponavljanje videa uvijek na isti način, mogućnost zumiranja pojedinih aspekata ponašanja ili njihovih obilježja te, ponajviše, smanjeni socijalni zahtjevi koji se postavljaju videomodeliranjem) (Corbett i Abdullah, 2005). Naime, zbog vrlo niske razine socijalnih očekivanja kod videomodeliranja (modeli u videu nemaju socijalne „obveze“) u odnosu na modeliranje uživo, osobe sa PSA-om pokazuju velik interes i motivaciju za promatranje videomodela. Na Slici 1 prikazan je primjer videomodeliranja za podučavanje djeteta kako sudjelovati u „vlakiću“ kao dijelu rutine pranja ruku na grupnim radionicama za djecu s teškoćama u razvoju, provedenima u sklopu projekta MULTI-SKLAD.

Primjer videomodeliranja za usvajanje rutine odlaska na pranje ruku - djevojke u vlakiću
Slika 1. Primjer videomodeliranja za usvajanje rutine odlaska na pranje ruku (primjer je preuzet iz video zapisa pomoću kojeg se djeci približavala rutina pranja ruku)

Kao prednosti videomodeliranja navode se mogućnost pokazivanja različitih primjera i okruženja kojima se osigurava učvršćivanje i generalizacija naučenog ponašanja, velika kontrola nad modeliranim ponašanjem (za razliku od modeliranja uživo koje je svaki put, ovisno o situaciji i modelu, ponešto promijenjeno), mogućnost ponovljenog korištenja istog modela te upotreba kod različitih osoba (Thelen, Fry, Fethenbach i Frautsch, 1979).

Veličina slova
Visoki kontrast