Top

10.3 Čitanje socijalne priče

  /    /  10.3 Čitanje socijalne priče

Predstavljanje i čitanje socijalne priče odvija se u mirnim i sigurnim uvjetima (Gray, 2010) te neposredno prije nove ili izazovne situacije (Scattone, 2007). Priča uvijek sadrži preporuku što bi osoba trebala napraviti, što je poželjno ponašanje (primjerice, „Govorit ću tiho“), a ne ono što osoba ne treba raditi, odnosno „pogrešno“ ponašanje (primjerice, „Neću vikati“). Nužno je izbjegavati riječi koje bi mogle dovesti do tjeskobe i stresa kod osobe za koju je socijalna priča pisana. Okolina mora biti upoznata sa socijalnom pričom i po mogućnosti u njoj sudjelovati. Naime, socijalne priče pokazale su se učinkovitijima ako ih provodi osoba iz neposredne djetetove okoline (roditelj/učitelj) negoli, primjerice, istraživač. Ponekad se preporučuje uključiti i vršnjake u čitanje socijalnih priča (Sansoti, Powell, Smith i Kincaid, 2004).

Poželjno je da dijete samo čita socijalnu priču ako ima razvijene vještine čitanja jer se taj pristup pokazao učinkovitiji (Scattone, Wilczynski, Edwards i Rabian, 2002). Ako osoba nema razvijene vještine čitanja, može aktivno sudjelovati tako da npr. okreće stranice. Važno je, ako je moguće, uključiti dijete u kreiranje socijalne priče jer se pokazalo da je tada učinkovitost priče veća. Naime, kreiranje priče utječe na motivaciju i povećava njegovu svijest da je ta priča za njega te počinje uživati u čitanju (Haggerty, Black i Smith, 2005). 

Provođenje čitanja socijalne priče u prirodnom okruženju za usvajanje ciljanog ponašanja čini se veoma važno za njegovu generalizaciju pa stoga autori predlažu da se nakon završetka intervencije u kontroliranim uvjetima, nastavi s prezentiranjem priče u obiteljskom okruženju (Haggerty i sur., 2005).  Ako se intervencija socijalnom pričom nije pokazala uspješnom, prije napuštanja socijalne priče važno je promisliti, pratiti i iznova proći priču kako bi se provele prilagodbe i osigurala dodatna potpora koja može pridonijeti napretku (Gray, 1995). Također, svaka prethodno napravljena socijalna priča može se nanovo proširiti i unaprijediti kako bi se podijelile nove i povezane informacije (Gray, 2010).

Slika 1. Primjer socijalne priče otisnute na papiru (Laboratorij za potpomognutu komunikaciju, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet)

Veličina slova
Visoki kontrast