Top

8.1 Racionala za upotrebu manualnih znakova kao oblika potpomognute komunikacije

  /    /  8.1 Racionala za upotrebu manualnih znakova kao oblika potpomognute komunikacije

Mnoga se istraživanja temelje na proučavanju koristi manualnih znakova kao oblika potpomognute komunikacije kod djece sa PSA-om, Downovim sindromom, intelektualnim, socio-emocionalnim, jezičnim te motoričkim i drugim razvojnim teškoćama (Romski i Sevcik, 2005.; pregled istraživanja – Dunst, Meter i Hamby, 2011). Premda autori Sundberg (1993; prema Wendt, 2009) te Sundberg i Partington (1998; prema Wendt, 2009) racionalu ovog pristupa temelje na četirima pretpostavkama nastalima u istraživanjima koja su uključivala osobe sa PSA-om, one se mogu generalizirati i na druge razvojne teškoće. Te su pretpostavke sljedeće:

  • Učenje manualnih znakova ima određene prednosti nad učenjem govora – osobe sa PSA-om često lakše imitiraju motoričke pokrete ruku nego što izvode motoričke pokrete oralnog aparata (Sundberg i Partington, 1998; prema Wendt, 2009).
  • Ako osoba nema dobre sposobnosti motoričke ili glasovne imitacije, lakše ju je podučiti motoričkoj imitaciji nego glasovnoj (Sundberg, 1993; prema Wendt, 2009). Prilikom podučavanja često se koriste metode tjelesne podrške i procedure gašenja podražaja (engl. fading procedures) (Sundberg i Partington, 1998; prema Wendt, 2009), a lakše ih je izvesti manualno nego vokalno.
  • Manualni znakovi ne moraju imati „fine“ prijelaze jedan iza drugog, dok glasovi u riječi moraju, te su prema tome znakovi manje zahtjevni za verbalno pamćenje i apstraktno razumijevanje (Fulwiler i Fouts, 1976; prema Wendt, 2009).
  • Korištenje manualnih znakova može pomoći u prevladavanju prethodnih negativnih iskustava i neuspjeha u korištenju govora, a koji se nerijetko pojavljuju kod osoba sa PSA-om (Sundberg i Partington, 1998.; prema Wendt, 2009).
  • Komunikacijsko sredstvo uvijek je dostupno (osoba ne treba uređaj ili sličicu, već koristi vlastito tijelo) (Stasolla, Perilli i Boccasini, 2016). Također, neki autori ističu kako manualni znakovi služe kao poticaj te olakšavaju korištenje govornog jezika (Sundberg i Partington, 1998; prema Gevarter i sur., 2013).

Veličina slova
Visoki kontrast