Suvremeni sustavi rane intervencije osmišljeni su i organizirani tako da osiguravaju niz izvora pomoći i podršku obiteljima s djecom rane dobi koja su u riziku ili već imaju utvrđene različite teškoće. Sveobuhvatan cilj takvih sustava je stvaranje okoline koja na optimalan način potiče djetetov razvoj i uspostava putanje koja će djeci omogućiti ostvarivanje ciljeva u obiteljskom, društvenom i kulturalnom kontekstu (Guralnick, 2013).
Rana intervencija definira se kroz sve oblike poticanja orijentiranog prema djeci i savjetovanja orijentiranog prema roditeljima koji se primjenjuju kao izravne i neposredne posljedice utvrđenog razvojnog rizika (Europsko udruženje za ranu intervenciju u djetinjstvu). Iako je sustav rane intervencije primarno usmjeren na heterogenu skupinu djece kod kojih su odstupanja u komunikacijskom, motoričkom, socio-emocionalnom, senzoričko-perceptivnom ili adaptivnom ponašanju već vidljiva, on uključuje i preventivne programe za djecu koja su u riziku za nastajanje teškoća.
Sastavnice u sustavu rane intervencije uključuju:
- probir i upućivanje – integrira djelovanje u različitim sustavima (zdravstvo, obrazovanje, socijalna skrb);
- praćenje i nadzor – za one koji nisu stekli uvjete za upućivanje u program podrške;
- mjesto pristupa – mjesto gdje se integriraju sve informacije koje obitelj treba;
- interdisciplinarna procjena – nekad se nalazi gdje i mjesto pristupa; provode je različiti timovi;
- pravo na uslugu – trebaju postojati kriteriji za pravo na uslugu;
- procjena stresora
- razvoj i primjena sveobuhvatnog plana podrške
- praćenje i evaluacija ishoda
- planiranje tranzicije – podrška pri prelasku od stručne potpore u obitelji u vrtićku skupinu, pri prelasku iz posebne u inkluzivnu skupinu ili iz vrtića u školu.
Hrvatska udruga za ranu intervenciju u djetinjstvu (HURID) krovna je udruga u Hrvatskoj koja okuplja stručnjake različitih profila, a koji svojim radom i zalaganjem te promicanjem rane intervencije imaju za cilj stvoriti nacionalni sustav rane intervencije u djetinjstvu. Taj bi sustav trebao biti međusektorski, interdisciplinarni, integrirani i koordinirani sustav individualiziranih i djelotvornih usluga koje se pružaju djetetu i obitelji kad ono ima razvojne teškoće ili razvojni rizik, u ranoj i predškolskoj dobi (0–7 godina).