Top

8.5 Sastavnica multimodalnog pristupa

  /    /  8.5 Sastavnica multimodalnog pristupa

Manualni znakovi često se koriste u programima rane intervencije kao dio multimodalnog pristupa potpomognute komunikacije, u kojem se kombinira više modaliteta putem kojih se dijete potiče i podučava. Primjerice, uz korištenje manualnih znakova i govora prikazuju se i grafički simboli koji prate ono što je rečeno i pokazano kako bi se djetetu olakšalo razumijevanje. Manualni znakovi se u okviru različitih programa nerijetko koriste kao ključne riječi u rečenici koja ima gramatičku strukturu govornoga jezika (Glacken i sur., 2018). Nekoliko je takvih programa koji su proizašli iz nacionalnih znakovnih jezika – u Ujedinjenom Kraljevstvu to su Makaton (Grove i Walker, 1990.; prema Glacken i sur., 2018) i Signalong [*]; u Australiji oblik Makatona – Key Word Sign Australia [**]; a u Irskoj La´mh [***]. Takav oblik komunikacije često se naziva totalnom komunikacijom ili simultanom znakovno-govornom komunikacijom (Mirenda i Iacona, 2009.; prema Glacken i sur., 2018).

Neka istraživanja koja su uspoređivala korištenje manualnih znakova zajedno s govorom i korištenje samo govora u intervenciji pokazala su vrlo jasne prednosti kombiniranja manualnih znakova i govora (Kurt, 2011; Valentino i sur., 2012; prema Gevarter i sur., 2013). Svakako, potrebna su dodatna istraživanja koja će ispitati utjecaj ovakvog pristupa na opće receptivne i ekspresivne jezične vještine kod korisnika potpomognute komunikacije.

[*] Dostupno na mrežnoj stranici ovdje.

[**] Dostupno na mrežnoj stranici ovdje.

[***] Dostupno na mrežnoj stranici ovdje.

Veličina slova
Visoki kontrast